Behajte pre zdravie! Beh je v nás zakódovaný.

Vzpriamená chôdza je naprirodzenejším pohybom pre človeka. Aby sme prežili – z hľadiska evolúcie – museli sme byť rýchli a vrtkí. A asi dodnes je to tak:-).

Bežecké schopnosti sú teda v každom. Beh je v našej genetickej výbave zakódovaný!

Beh preventívne pôsobí proti obezite, znižuje riziko rakoviny, cukrovky, cholesterolu v krvi, zvyšuje výkonnosť mozgu, zlepšuje pamäť, činnosť srdca, prekrvuje a vyživuje pokožku a teda zabezpečuje krásu a posilňuje svaly dolných končatín. Keď budete behať do kopca, vyformujete si aj zadnú časť tela. Blahodarné účinky behu by sme mohli vymenuvávať donekonečna…

Keď budete behať aspoň 2 x v týždni, zabezpečíte si zdravie, štíhlosť, kondíciu a životný elán. Ale, ako behať tak, aby ste si neublížili? Najlepší atletickí tréneri sveta odporúčajú na začiatok striedať beh s chôdzou, najlepšie 1 km behu a 500 m kráčanie. Najlepšie, keď to zvládnete bez zastavenia, aspoň 4 km. 

Dlane do výšky ramena, nevystrkajte lakte do strany, dlaň mierne pootvorená a dýchajte!! Dva kroky nádych, dva kroky výdych. Nerobte dlhé kroky, robte rýchlejší pohyb nôh, ale kratšie kroky. 

Behajte po mäkkej ploche: udržiavaný trávnik, lesné chodníčky a vyhľadávajte čo najmenej zákrut. Po asfalte behajte čo najmenej.

Veľmi dôležitá vec je obuv. Dbajte na odpruženie päty, kupujte to, čo je vhodné a nie to, čo je módne a trendy. 

Čo sa udeje, keď nebudete behať správne? 

Určite ste už počuli o tzv. bežeckej päte. To v prvom rade. Pri akejkoľvek nepríjemnej bolesti zastavte, predýchajte. Keď bolesť ani po pár dňoch neprechádza, vyhľadajte lekára. Ak ste začiatočník, určite si neplánujte bežecké tréningy na každý deň, ale max trikrát, štyrikrát do týždňa.

Na začiatok tréning pomaly stupňujte. Nezabúdajte ani na regeneráciu. Teplý kúpeľ, sauna, masáž…

V prípade svalových ťažkostí môžete použiť masti určené na hojenie a zabránenie vzniku zápalu. Ak ani po týždni bolesť nezmizne, už nečakajte a navštívte nášho lekára. 

Leave a reply